آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم مهم ابزار رتبهبندی الکسا
ابزار رتبهبندی الکسا، سرویسی است که آمازون آن را برای تحلیل و رتبهبندی سایتها ارائه داده است. اگر میخواهید از رتبه سایت خود در کشور ایران و جهان آگاه باشید، میتوانید در این سرویس ثبتنام نموده و از امکانات آن استفاده کنید. در این مقاله به مفاهیم و اصطلاحات الکسا خواهیم پرداخت.
الکسا چیست؟ چقدر میتوان به این رتبهبندی اعتماد کرد؟!
۱- بخش KEYWORD OPPORTUNITIES
Keyword Gaps
در این بخش متوجه خواهید شد که چه کلمات کلیدی وجود دارند که در سایت شما وجود ندارد. اما وبسایتهای رقیب از آنها استفاده میکنند.
– Avg Traffic to Competitors
این قسمت، میزان ترافیکی که وبسایتهای رقیب برای این کلمه کلیدی بدست را بهصورت نمره به شما ارائه میدهد.
– Search Popularity
بخش مربوطه، میزان جستجوی این کلمه کلیدی در تمام موتورهای جستجو را به شما نشان میدهد.
– Easy-to-Rank Keywords
کلماتی که در حال حاضر، وبسایت شما در رابطه با آنها، رتبهای کسب نکرده است را نشان میدهد.
– Relevance to this Site
تخمینی از ارتباط کلمه کلیدی با سایت شما در این قسمت وجود دارد. این تخمین، امتیازی بین 1-100 میباشد. این میزان بر اساس ارتباط کلمه کلیدی با سایر کلمات کلیدی به دست میآید.
– Buyer Keywords
کلمات کلیدی که کاربر با سرچ آنها قصد خرید پیدا میکند را به شما نشان میدهد.
– Organic Competition
تخمینی از میزان سختی برای کسب رتبه در این کلیدواژه هر چی عدد به 100 نزدیک تر یعنی سخت تر.
– Optimization Opportunities
Optimization Opportunities به شما برای افزایش ترافیک سایت کمک میکند. این قسمت بر روی ارتقای جایگاه کلمات کلیدی که در آنها رتبه کسب کردید، تمرکز میکند.
۲- بخش COMPETITIVE ANALYSIS
– Referral Sites
تعداد وبسایتهایی که به شما لینک دادند و توانستند از ابزار الکسا رتبه کسب کنند، در این قسمت به شما نشان داده میشود.
– Traffic Sources
در این بخش، سایت شما و سایت رقیبی هر کدام در 30 روز گذشته میزان ترافیک وبسایتشان از چه کانال هایی بوده است را نشان میدهد. این قسمت، مواردی هست که در ابزار گوگل آنالیتیکس نیز نشان داده میشود.
– Top Keywords
بیشترین ورودی سایت شما و سایت رقیب از چه کلیدواژهها و کلمات کلیدی هستند؟
– Search Traffic
چند درصد ترافیک از کلمه کلیدی موردنظر میباشد؟
– Organic Share of Voice
درصد ترافیکی که به شکل ارگانیک توسط کلمه کلیدی موردنظر توانسته است برای وبسایت شما ایجاد کند.
۳- بخش AUDIENCE ANALYSIS
– Site’s Overlap Score
در این بخش از اصطلاحات الکسا نشان میدهد، چند درصد مخاطبها و بازدیدکنندههای سایت شما با سایر سایتها مشابه هستند؟
– Similar Sites to This Site
سایتهای مشابه سایت شما چه سایتهایی هستند؟ که این بر اساس نمره Site’s Overlap Score به ترتیب مرتب شده اند.
۴- بخش TRAFFIC STATISTICS
– Alexa Rank
میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایر سایتها، رتبه شما در بین سایر سایتها را اعلام میکند.
– Country Alexa Rank
رتبه الکسا سایت شما در کشوری که هستید،چه رتبهای هست؟
– global Alexa Rank
رتبه الکسا سایت شما در جهان چه رقمی است؟
– Audience Geography
در 30 روز گذشته بازدیدکنندههای سایت شما از چه کشورها و شهرهایی بودهاند؟ مخاطبهای سایت شما از چه نقطه جغرافیایی وارد سایت شما شدند؟
۵- بخش Site Metrics
– Engagement در الکسا
در این بخش از اصطلاحات الکسا، میزان تعامل کاربران با سایت شما نشان داده میشود.
– Daily Pageviews per Visitor الکسا
تعداد بازدید صفحه به ازای هر بازدیدکننده وبسایت شما را میتوانید مشاهده کنید.
– Daily Time on Site در الکسا
میانگین زمان که بازدیدکنندهها هر روز در سایت شما میگذرانند را در این بخش مشاهد میکنید.
– Bounce rate در الکسا
تعداد افرادی که وارد سایت شما شدهاند، اما بدون هیچ اقدامی در سایت شما خارج شدهاند. نسبت این افراد به تعداد کل افرادی که وارد وبسایت شما شدند، بانس ریت نامیده میشود.
– Site Flow الکسا
درواقع به شما نشان میدهد که مخاطبین سایت شما قبل از اینکه وارد سایت شوند، در چه سایتهای دیگری بودهاند؟ و بعد از اینکه وارد سایت شما شدند، وارد چه سایتهای دیگری شدهاند؟ این آمارها در 60 روز گذشته به شما نشان داده میشود.
– Visited just before
چند درصد از مخاطبین شما قبل از اینکه وارد سایت شما شوند، در وبسایت دیگری بودند؟
– Visited right after
چند درصد بازدیدکنندههای شما بعد از اینکه وارد سایت شما شدند، به سایت دیگری سر زدهاند؟
– Total Sites Linking In
سایت شما چه تعداد لینک از سایر وبسایتها به وبسایت شما لینک دادهاند؟
معرفی 1+10 افزونه گوگل کروم برای طراحان و توسعهدهندگان وب